Je podcast promoten: nieuwe opties!

Nadat je een toffe podcast hebt gemaakt en deze hebt gepubliceerd, wil je deze natuurlijk aan iedereen laten horen.

Uiteraard zet je je eigen social media in en wellicht die van collega’s, vrienden en familie, maar daar heb je wel de materialen voor nodig. Een jaar geleden zouden we je nog geadviseerd hebben om daarvoor custom illustraties te (laten) maken, maar de platforms zelf beginnen hier langzaam aan steeds beter op in te spelen.

Want wat kun je allemaal doen?

Nou, neem Spotify bijvoorbeeld. Spotify lanceerde in november 2020 een applicatie die je helpt bij het sharen van je podcast. Deze app heet “Promo Cards” en kun je hier vinden. Met Promo Cards kun je heel simpel een officiële promotieafbeelding van je show genereren (en ook van albums overigens, interessant voor artiesten).

Het ziet er professioneel uit, heeft de officiele Spotify opmaak en laat mensen direct doorklikken naar je podcast.

Hier genereren we een Spotify Promo Card voor onze opdrachtgever 2BFound.

iTunes

Of ze het met Spotify afgesproken hadden weet ik niet, maar in dezelfde maand lanceerden Apple de “marketing tools” in iTunes Connect, waarin de podcasts gepubliceerd worden. Als je klant bij ons bent, verzorgen wij dit uiteraard voor je, maar ben je op dit blog terecht gekomen omdat je zelf je podcast beheert, neem daar dan eens een kijkje.

Je kunt er o.a. een embed player vandaan halen die je goed kunt sharen.

iTunes embed player voor onze klant Dordrecht Marketing

In iTunes Marketing Tools kun je o.a. een embed player genereren voor op je site.

Embed players en… WordPress?

Sowieso leuke dingen, die embed players. Je kunt ze op veel plekken gebruiken, zoals je eigen social media. Ook je eigen website, natuurlijk.

Gebruik je WordPress als eigen website? Dan is het helemáál fijn, want WordPress heeft een goede tekstbewerker, die al detecteert dat je een link van, bijvoorbeeld, Spotify hebt. WordPress detecteert dat gewoon en zet het om naar een player! Ik geef hier overigens de voorkeur aan de klassieke editor van WordPress, maar met de nieuwe editor “Gutenberg” werkt het uiteraard ook.

Hetzelfde gebeurt ook met Soundcloud! Heb je je podcast dus op Soundcloud gehost, probeer hem dan op dezelfde manier op WordPress te zetten, dan krijg je ook een hele mooi embedded player.

Kortom

Het is belangrijk, als beheerder van een podcast, om de platforms in de gaten te houden. Het is lang niet altijd meer nodig om zelf “shareables” te maken, aangezien je dus zelf officiële deelbare content kunt maken. Enneh, als je opdrachtgever van ons bent, houden wij dat natuurlijk voor je in de gaten en zullen we er als de kippen bij zijn als er weer een nieuwigheidje is. Dus, wil je daar meer over weten, aarzel dan niet om contact op te nemen of een offerte aan te vragen!