“De Verdwenen Schaal” is een groot succes. Hoe kwam dat tot stand?

Misschien heb je er een mailtje over gekregen, hoorde je erover op NPO Radio 1, zag je het voorbij komen op de Lagarde (de online VARA gids) of kreeg je het op één van de socials door: onze podcast over de verdwenen schaal. De podcast is een enorm succes. Daarom een blog over de totstandkoming hiervan!

Het idee: is er voldoende voor een verhaal?

Michel Valke met de schaal

(c) Richard van Hoek fotografie

Als Podcats zeggen we altijd dat het verhaal de “make or break” van de podcast is. Toen Elisa Kuster ons benaderde om haar zoektocht naar de schaal te verwerken in een podcast, hadden we al vlug door dat haar verhaal hiervoor zeer geschikt was.

Want het einddoel van de podcast was het vinden van de schaal, maar het bleek al snel dat de zoektocht an sich een stuk interessanter was. In tijden waarin voetbal gedomineerd wordt door sjeiks, oliemagnaten en verwende spelers is het soms goed te benadrukken dat de sport voor de mensen is en door mensen wordt mogelijk gemaakt. Een waarde die Elisa uitdraagt en waar haar verhaal een perfect vehikel voor is.

Het concept / script

We kwamen samen met Elisa tot de conclusie dat we haar zoektocht moesten reconstrueren – haast lijkende op een politieonderzoek. In ons research kwamen we al snel uit op een groot voorbeeld en wat ons betreft een podcast die dat tot kunst verheven heeft: “De Brand in het Landhuis“, van de Simon Heijmans en de NPO. De stijl en manier van vertellen waren zeer goed op toepassing op ons verhaal en hieruit hebben we veel mogen leren voor de structurering van “De Verdwenen Schaal”.

Verzamelen, verzamelen, verzamelen

Samen met Elisa gingen we na het uitwerken van de vijf afleveringen aan het werk met de invulling hiervan. Dus: lange diepte interviews met de kopstukken van het verhaal. Die opname kun je niet altijd plannen, want mensen bellen ook spontaan terug. Sommige personen praten liever persoonlijk. We verzorgden voor Elisa dus gemakkelijke opname apparatuur.

Verder hadden we een goudmijn in Gerard van den Houten de archivaris (of “digivaris”) van de club. Hij kon ons voorzien met geweldige audio en video uit een tijd waarin dit nog helemaal niet vanzelfsprekend was.

Editing en verwerking

Toen we alles hadden, was het tijd er een coherent verhaal van te maken. We hadden heel veel materiaal en moesten behoorlijk snijden. Tommy nam in deze de rol van regisseur op zich, Krien de editing en Elisa zelf was er als “bewaker” van het verhaal. Een “regisseur” is in deze misschien een wat duur woord, maar het is wél diegene die bepaalt of een audiofragment het haalt in het eindproduct of niet.

De oudere geluidsfragmenten en sommige telefoonfragmenten waren door de soms wat gebrekkige geluidskwaliteit een uitdaging voor Krien – een uitdaging waar wij eerder nog niet mee om waren gegaan omdat we altijd zelf controle hebben over de ruimte waarin we opnemen. Dat was een goede les! Vooral aflevering 2 zit vol met fragmenten:

Publicatie, verspreiding en… radio 1!

Elisa op Radio 1!

Elisa op Radio 1!

Toen we helemaal klaar waren stonden we te popelen om de podcast te lanceren. We besloten een aantal verschillende middelen in te zetten om het tot een succes te maken. We hebben dit gescheiden in primaire en secundaire promotie. Primair in die zin dat jij direct de eindluisteraar bereikt, secundair als iemand anders dat voor je doet, door bijvoorbeeld op socials te delen.

Een mailcampagne. We hadden beschikking over de maillijsten van de supportersvereniging en dat zijn de eerste geïnteresseerden. Een groot succes.

Socials, in dit geval vooral Twitter. Voor dit verhaal het meest geschikte platform – we konden veel voetbaljournalisten bereiken die het verhaal interessant vonden en het deelden in hun netwerk (secundaire promotie dus).

Lokale media. Het bleek een gewild verhaal: RTV Dordrecht, Rijnmond en het AD besteedden er aandacht aan.

Specifiek publiek: de wat “alternatievere” voetbalfan leest graag bijpassende magazines en dus kon Elisa een stukje schrijven voor Staantribune.

En toen ging het balletje rollen. (Vergeef me de woordgrap).

Het verhaal kwam zonder medeweten van ons (secundaire promotie!) op de radar van NPO Radio 1 en zo kwam het dat Elisa kon vertellen over de podcast bij het programma B.V.S.C. aan Roelof en Diana mocht komen uitleggen waar de podcast over gaat. Een kleine sneak peek van de luistercijfers in Spotify leert dat dat het beste is dat je podcast kan overkomen:

Luistercijfers van "De Verdwenen Schaal"

Het radio 1 interview was op 26 mei – met zichtbaar effect!

De ingrediënten

We zijn er dus achter gekomen dat de combo van ingrediënten voor een succesvolle podcast de volgende zijn: een gedegen, aansprekend verhaal, een goed script, goed research en een kloppend marketingplan. Maar één ding zouden we dan nog vergeten en dat is echt nodig: een enthousiaste en gedreven kracht achter het verhaal.

In dit geval Elisa – zij bleef enthousiast, met veel ambitie en power werken aan de dingen die alleen zij kon doen aan de podcast en dat verklaart voor een groot deel het succes!

Ook een docu met ons opnemen?

Neem dan contact op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.